Bez drukowania, noszenia, czekania. Od 1 lipca skierowania do sanatoriów w Polsce będą wystawiane już tylko w formie elektronicznej. W Łódzkiem czas oczekiwania na wyjazd na kurację wynosi teraz 9 miesięcy. W tym roku z takiego leczenia skorzysta 28 tys. pacjentów.
– E-skierowanie to nie tylko wygoda dla pacjentów, ale także korzyść dla całego systemu opieki zdrowotnej. Dzięki temu rozwiązaniu proces skierowania na turnus leczniczy staje się bardziej przejrzysty i efektywny, co przekłada się na lepszą jakość leczenia uzdrowiskowego – zaznacza Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
– E-skierowanie na leczenie uzdrowiskowe jest automatycznie przesyłane do odpowiedniego oddziału NFZ już w momencie wystawienia. Pacjent nie musi więc pilnować terminów i przynosić papierowego wydruku skierowania do oddziału. Dzięki automatycznemu zapisowi załatwienie formalności staje się szybsze i bardziej efektywne – powiedział Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Po zarejestrowaniu w systemie skierowanie jest rozpatrywane przez lekarza – specjalistę w dziedzinie balneoklimatologii i medycyny fizykalnej, zatrudnionego w NFZ. Ma on 30 dni na zakwalifikowanie pacjenta na leczenie lub odrzucenie jego skierowania z powodów medycznych, liczone od daty rejestracji skierowania w systemie. Jeśli je zatwierdzi, to przekaże do systemu informację o numerze skierowania, sposobie rozpatrzenia i przewidywanym okresie oczekiwania. W przypadku niekompletnego skierowania lekarz poprosi o jego uzupełnienie. Powiadomienie o przyznaniu miejsca i terminie turnusu przyszły kuracjusz otrzyma na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, a także w formie dokumentu papierowego przesłanego pocztą.
IKP i mojeIKP – baza wszystkich informacji o skierowaniu
E-skierowanie na leczenie uzdrowiskowe to dokument, którego – w odróżnieniu od papierowej wersji – nie da się zgubić. W każdej chwili pacjent ma do niego dostęp na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) oraz w aplikacji mojeIKP. W zależności od etapu procedowania e-skierowania pacjent znajdzie tam wszystkie niezbędne informacje. W przypadku pozytywnej decyzji będą to m.in.: orientacyjny czas oczekiwania, miejsce w kolejce oczekujących, termin i miejsce leczenia, a także nazwa uzdrowiska i jego adres. Można znaleźć tam także historię poprzednich e-skierowań, a rodzicowi umożliwiono śledzenie historii leczenia dzieci.
Papierowe skierowania w wyjątkowych sytuacjach
Wprowadzenie elektronicznych skierowań nie wyklucza sytuacji, w której lekarz użyje papierowej formy skierowania. Stanie się tak, gdy lekarz nie ma dostępu do internetu, a więc do systemu e-zdrowie.
Łódzkie – szybszy wyjazd na kurację
Łódzki NFZ w tym roku skieruje na kurację 28 161 pacjentów. Zakończyliśmy już proces przyznawania skierowań do uzdrwisk na ten rok, to znaczy, że tegoroczni kuracjusze skierowanie na kurację wraz z terminem wyjazdu otrzymają lada dzień. W Łódzkiem aktualny czas oczekiwania na wyjazd do uzdrowiska to 9 miesięcy. Dzieci i osoby, które korzystają z kuracji w szpitalu uzdrowiskowym, wyjadą jeszcze szybciej – w ciągu 3 miesięcy informuje Artur Olsiński dyrektor Łódzkiego NFZ.
Nadal dysponujemy tzw. „zwrotami”, czyli przyznanymi wcześniej wyjazdami na kurację, z których ktoś nie może skorzystać. Oddział może je wówczas przydzielić kolejnej osobie, która oczekuje na leczenie sanatoryjne. Latem takich zwrotów jest od 15 do 20 dziennie, można skorzystać z kuracji w górach i na nizinach, rzadziej z kuracji w Sopocie czy Kołobrzegu. Ze „zwrotu” może skorzystać pacjent, którego skierowanie zostało pozytywnie zakwalifikowane na leczenie uzdrowiskowe, a od zakończenia ostatniego leczenia uzdrowiskowego minęło 18 miesięcy. Informację o możliwości skorzystania ze zwrotów można uzyskać telefonicznie: w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16 pod numerem telefonów:
- (42) 275-40-83
- (42) 275-40-89.