Uczniowie z Publicznej Szkoły Podstawowej w Glinniku uczestniczą 2 maja 2019r. w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Marsz Żywych” organizowanym przez organizację „March of the Living” w Miejscu Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau
w Oświęcimiu.
Projekt „Marsz Żywych” to międzynarodowe wydarzenie, w ramach którego młodzież z różnych krajów świata, w tym roku z ponad 22 (m. in. z Argentyny, Australii, Austrii, Brazylii, Francji, Grecji, Holandii, Indii, Izraela, Japonii, Kanady, Kostaryki, Maroka, Meksyku, Niemiec, Panamy, Rumunii, Ukrainy, USA, Węgier, Wielkiej Brytaniii Polski) odwiedza miejsca zagłady, które Niemcy utworzyli podczas wojny na okupowanych ziemiach polskich. Dzięki uczestnictwu w Marszu młodzi ludzie poznają historię Żydów, spotykają się z Ocalałymi oraz Sprawiedliwymi wśród Narodów Świata, a także z rówieśnikami z różnych krajów. Przemarsz między byłymi obozami Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau to kulminacja projektu na terenie Polski.
Uczniowie kl. VII i VIII Publicznej Szkoły Podstawowej w Glinniku wraz z nauczycielem języka polskiego przygotowali projekt edukacyjny, dzięki któremu zostali zakwalifikowani przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do udziału w tym międzynarodowym przedsięwzięciu. Stanowić będą część tysiącosobowej grupy uczniów reprezentujących Polskę.
W ramach projektu młodzież na lekcjach historii, języka polskiego i godzinach wychowawczych poznaje historię Żydów w ramach realizacji międzyprzedmiotowej ścieżki wychowania patriotycznego i obywatelskiego. Do programu języka polskiego włączono lektury dotyczące tej tematyki (I. Fink „Wariat”, K. Lanckorońska „Wspomnienia wojenne”, B. Bartnikowski „Dzieciństwo w pasiakach”, H. Krall „Żal”, Z. Nałkowskiej „Medaliony” i teksty kultury pozwalające poznać losy Żydów polskich, także tych mieszkających w Powiecie tomaszowskim – I.A. „Lutek” Orenbach „Listy z getta tomaszowskiego”); uczniowie oglądali film pt. „Pianista” oraz „Listę Schindlera”. Dwie uczennice przygotowały literackie prace na konkurs powiatowy „Przeczytaj, bo warto” promujące książki „Bezsenność Jutki” D. Combrzyńskiej-Nogali (pozycja o łódzkim gettcie żydowskim LitzmannstadtGhetto) i „Chłopiec w pasiastej piżamie” J. Boyne (historia przyjaźni dwóch chłopców Żyda i Niemca znajdujących się po dwóch stronach drutów obozu zagłady). Podczas zaplanowanych wycieczek rowerowych, uczniowie odwiedzą cmentarz żydowski oraz zabytkową synagogę z XIX w. znajdujące się w pobliskim Inowłodzu. 28 stycznia w ramach Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu na lekcjach podejmowano tematykę zagłady Żydów. Uczestnictwo w Marszu Żywych jest możliwością rozszerzenia działań wychowawczo-dydaktycznych mających na celu poznanie kultury i historii Żydów polskich, będących nie tylko częścią historii niegdyś wielokulturowego Powiatu tomaszowskiego.
Co roku Marsz Żywych gromadzi ok. 10 tys. uczestników. Wspólnie pokonują trzykilometrową trasę wiodącą spod bramy „Arbeitmachtfrei” w byłym niemieckim obozie Auschwitz I do byłego Auschwitz II-Birkenau. Tam, przy pomniku ofiar obozu, odbywa się główna ceremonia.Uczestnictwo w Marszu Żywych to wielkie wyróżnienie. Ma dawać świadectwo pamięci osób pomordowanych przez nazistowskich Niemców w trakcie II wojny światowej. Ma być również manifestacją przywiązania do takich wartościjak: godność i równość wszystkich ludzi, tolerancja, prawo każdego człowieka do życia w pokoju.
Pierwszy Marsz odbył się w 1988 r. Kolejne organizowano co dwa lata, a od 1996r. rokrocznie. W najliczniejszym uczestniczyło 20 tys. osób, w tym delegacje z prawie 50 krajów. W marszach szli m.in. prezydenci i premierzy Polski oraz Izraela, nobliści i duchowni różnych wyznań. Dotychczas uczestniczyło w nich ok. 260 tys. osób z ponad 50 krajów.