W niedzielę 29 października 2023 r. w Tomaszowie Mazowieckim odbyło się 14. spotkanie „Na Odcinku Specjalnym”.
W Galerii Arkady Piotr Gierczak gościł pilotów rajdowych Jacka Barana – wielokrotnego Mistrza Polski i Europy w rajdach samochodowych, Mikołaja Madeja – wielokrotnego uczestnika Rajdów Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Macieja Wisławskiego – legendę polskich rajdów samochodowych.
Załogę rajdową stanowią zarówno kierowca, jak i pilot. Niestety zazwyczaj gloryfikowany jest sam kierowca, a często zapomina się o pilocie. Z pewnością bez dobrego pilota, ciężko jest zrobić dobry czas na odcinku specjalnym. I nawet jeśli kierowca jest fenomenalny, do tego potrafi zapamiętać całą trasę przejazdu, to pomoc pilota jest niezbędna.
– Pilot musi mieć duże zaufanie do kierowcy, ale to też działa w drugą stronę. Jeśli ja popełnię błąd, dyktując mu opis, wylecimy z drogi. W środku samochodu, jadąc z maksymalną prędkością i walcząc o zwycięstwo czy tytuł, nie ma już miejsca na błędy. Dlatego tak ważne są testy i zapoznanie z trasą przed rajdem. Jak odrobisz pracę domową, to zdasz potem egzamin, którym jest rajd. Gdy wszystko idzie dobrze, jazda w rajdzie jest niesamowicie dobrą zabawą. – powiedział podczas spotkania Maciej Wisławski, który tworzył załogę z Krzysztofem Hołowczycem
Wyzwania stojące przed pilotami rajdowymi podczas podróży.
Kręte oesy zajmują dużo miejsca w zeszytach pilotów, specyfika tras wymaga też wielu dodatkowych informacji – przy jednym z zakrętów są nawet cztery dodatkowe zapisy. Więcej kierowca nie jest w stanie przyswoić. Podkreślenie oznacza zgrupowane fragmenty opisu.
– Żeby dobrze dyktować, potrzebne są dwie rzeczy: Po pierwsze, dobrze zrobiony opis. Taki, który daje pilotowi informacje o odległościach. A drugą rzeczą jest wyczucie prędkości i tempa. Jeśli tego nie masz, to będzie ci bardzo trudno dobry opis wykonać. Musisz czuć, co się dzieje z samochodem. Ja zawsze porównuję opis do partytury. Muzyk wie z nut, jak ma zagrać dany utwór. Dla laika zapis nutowy jest kompletnie niezrozumiały. A muzyk spojrzy i od razu wie, czy utwór jest np. wzruszający. I to samo jest w opisie” – mówi Jarosław Baran, pilot najlepszego polskiego rajdowca Kajetana Kajetanowicza.
Piloci rajdowi to niezwykle odważni i utalentowani zawodnicy, którzy rywalizują w ekstremalnych warunkach, pokonując trudne trasy i przemierzając setki kilometrów w niebezpiecznym tempie. Życie pilota rajdowego to nie tylko adrenalina, ale także ciężka praca, poświęcenie i wiele godzin treningu.
Pierwszym krokiem w karierze pilota rajdowego jest poznanie technik jazdy oraz przygotowanie swojego ciała do intensywnych wysiłków. Potem, kiedy już nabędzie się pewnej wprawy, zaczyna się prawdziwe wyzwanie – rywalizacja na trasie. Piloci rajdowi muszą walczyć z trudnymi warunkami pogodowymi, nierównościami terenu, a także z rywalami, którzy nie odpuszczają ani na moment.
Podczas rajdów piloci muszą zachować nie tylko wysoką koncentrację, ale także szybko podejmować decyzje, które często decydują o zwycięstwie lub porażce. W trakcie rywalizacji korzystają z różnych technik nawigacyjnych, takich jak odległościomierze, mapy czy GPS, aby jak najlepiej zaplanować swoją trasę.
Życie pilota rajdowego to nie tylko ciągła adrenalina i wyzwania, ale także ciężka praca, poświęcenie i wiele godzin treningu. Piloci rajdowi to niezwykle utalentowani zawodnicy, którzy z pasją i determinacją pokonują trudne trasy i przemierzają setki kilometrów w niebezpiecznym tempie.
Podczas spotkania każdy mógł zadać pytanie, a goście chętnie na nie odpowiadali. Na koniec nie brakowało pamiątkowych upominków oraz zdjęć. Goście Piotra Gierczaka podkreślili, że takie spotkania są dla nich bardzo ważne.
Piotr Gierczak zapowiada już kolejne spotkanie w grudniu, zachęcamy was do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.
Galeria zdjęć TUTAJ
Cały jego przebieg spotkania można obejrzeć w materiale live.