Zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzone w ramach rządowego programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” realizowane są w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim od grudnia 2019 roku. W listopadzie 2020 roku zakończona została I edycja programu.
Placówka zaprasza dzieci do kolejnej edycji programu w roku 2021.
Zajęciami terapeutycznymi zostało objętych 21 dzieci z miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz powiatu tomaszowskiego, które korzystają z kompleksowych form specjalistycznej pomocy, m.in.: logopedycznej, psychologicznej, terapeutycznej prowadzonej przez innych specjalistów, którzy realizują zajęcia plastyczne z elementami terapii ręki czy muzykoterapii. Formy wsparcia w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju realizuje 12 specjalistów z odpowiednimi kwalifikacjami, są to:
- zajęcia usprawniające mowę prowadzone przez logopedów i neurologopedę,
- zajęcia rozwijające sferę percepcyjno-motoryczną i funkcje poznawacze prowadzone przez pedagogów specjalnych,
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, wzmacniające procesy pamięci i uwagi prowadzone przez psychologów,
- zajęcia ruchowe rozwijające sferę przedsionkową prowadzone przez terapeutów Integracji Sensorycznej (SI),
- zajęcia usprawniające narząd ruchu prowadzone przez fizjoterapeutę.
Specjaliści podkreślają wzrost chęci, zaufania i współpracy dziecka w kontakcie z terapeutą, wzrost motywacji do poprawnego wykonywania zadań przez dzieci, mniejszą częstotliwość występowania zachowań „trudnych” u dzieci, poprawę wykonywania ćwiczeń terapeutycznych, wzrost kompetencji komunikacyjnych, umiejętności motorycznych
w zakresie motoryki małej i dużej, poprawę funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawę funkcjonowania układów sensorycznych, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności fizycznej w możliwym dla dziecka zakresie, zwiększenie umiejętności i aktywności dzieci w środowisku rodzinnym i społecznym, wzrost umiejętności w zakresie samoobsługi i samodzielności dzieci.
W ramach realizacji programu przystosowano salę do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka wyposażoną w nowoczesny i specjalistyczny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne, które pozwoliły ukierunkować i dostosować pracę do możliwości rozwojowych i edukacyjnych.