Seminarium zatytułowane „Mediacje rówieśnicze – potrzeba zrozumienia problemów współczesnych uczniów. Bezpieczeństwo komunikacji” odbyło się w Urzędzie Miasta w Tomaszowie Mazowieckim, w piątek 27 września br. Wydarzenie ma zachęcić szkoły do wprowadzania mediacji rówieśniczych, jako skutecznej metody rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym.
Powitaniem uczestników i wprowadzeniem do tematu rozpoczęła seminarium Agnieszka Drzewoska-Kovač – mediator, prezes Fundacji OdNowa, rzecznik konsumentów. W ramach wydarzenia odbyły się m.in. panel na temat długofalowych i doraźnych korzyści z prowadzenia mediacji w szkole, prelekcja na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać prezentacji na temat pozaszkolnych metod wsparcia dzieci i młodzieży i mediacji rówieśniczych w kontekście sprawiedliwości naprawczej.
W roli moderatorów wystąpili: Paweł Lasoń – sędzia Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim, koordynator do spraw mediacji, Joanna Sztuk – aspirant sztabowy z KPP Tomaszów Mazowiecki, Zespół ds. Nieletnich i Patologii, Janusz Dziubałtowski z Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Robert Kaszczyszyn – pedagog specjalny i mediator, dr hab. Julia Nowicka -profesor Akademii Sztuki Wojennej.
Seminarium pozwoliło na wymianę doświadczeń, poglądów oraz praktyk w zakresie mediacji rówieśniczych i bezpieczeństwa komunikacji. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak efektywnie stosować mediacje w szkołach i jak wykorzystać je w codziennej pracy z uczniami. Podkreślono, że mediacje rówieśnicze to nie tylko narzędzie do rozwiązywania konfliktów, ale także sposób na rozwijanie umiejętności społecznych, takich jak empatia, umiejętność słuchania czy szacunek dla drugiej osoby. Wydarzenie zakończyła ewaluacja projektu, która pozwoliła podsumować wnioski i zaproponować kolejne kroki w propagowaniu mediacji w środowisku szkolnym.