
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wyniku postępowania dotyczącego modernizacji peronów 1 i 2 na stacji Tomaszów Mazowiecki wraz z budową przejścia podziemnego łączącego peron nr 1 z peronem nr 2. Obecne perony, pokryte nawierzchnią asfaltową, zostały wybudowane w 1918 r., a ich ostatni remont przeprowadzono w 1972 r.
W postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania ofertowego wpłynęło łącznie 9 ofert. Żaden z wykonawców nie został wykluczony, a o wyborze zdecydowała cena oferty. W wyniku badania i oceny ofert za najkorzystniejszą uznano tę złożoną przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego „MOSTKOL”.
Zakres prac
Modernizacja obejmie perony nr 1 i 2. Peron nr 1, przy torze nr 3, zostanie wydłużony z 260 do 300 m, a jego szerokość wyniesie od 5 do 10 m. Peron nr 2, obsługujący tory 1 i 2, zostanie wydłużony z 315 do 400 m i będzie miał szerokość 7,5 m.
Oba perony, o wysokości 0,76 m, zostaną wyposażone w wiaty, ławki, kosze, tablice informacyjne, poręcze i stojaki rowerowe.
Przebudowa peronu nr 1 będzie skoordynowana z modernizacją budynku dworca.
Dla poprawy dostępności i bezpieczeństwa powstanie podziemne przejście łączące perony 1 i 2. Tunel będzie miał 22–25 m długości, 4 m szerokości i co najmniej 2,4 m wysokości.
Z peronu 1 prowadzić będą schody i pochylnia, z peronu 2 – schody i winda.
Przejście zostanie zlokalizowane po przeciwnej stronie dworca niż obecne, bliżej nowego parkingu.
Fazowanie prac
Prace będą prowadzone w trzech etapach, co wiąże się z czasowymi zamknięciami torów:
-
Faza I – modernizacja jednej krawędzi peronu nr 2 (tor 2), przebudowa instalacji, podbicie toru, budowa tymczasowego dojścia. Zamknięcie toru nr 2 na 60 dni.
-
Faza II – budowa przejścia podziemnego, modernizacja peronów, rozbiórka torów 1 i 3 w rejonie tunelu. Zamknięcie toru nr 3 na 120 dni, częściowe zamknięcie toru nr 1.
-
Faza III – dokończenie modernizacji peronu nr 2 i likwidacja tymczasowego przejścia. Zamknięcie toru nr 1 na 30 dni (częściowo).
W każdej fazie zapewniony będzie dostęp do części peronów i torów.
Prace mają zostać zakończone do końca 2026 r.
źródło: kolejowyportal.pl
Agnieszka Marczewska-Adamiec