Kilkudziesięciu mieszkańców miejscowości Brzeg i Lubocz w piątek 21 października zorganizowało otwarcie kolejnego odcinka drogi tzw. obwodnicy południowej gminy Rzeczyca, drogi Brzeg – Lubocz.
W ramach inwestycji oddano w tym roku odcinek o długości 2613 m w technologii pozwalającej poruszać się samochodom o masie całkowitej do 40 t. Droga ma szerokość 5 m. z utwardzonymi poboczami oraz rowami odwadniającymi. Z uwagi, że droga znajduje się na terenie obszaru Natura 2000, wykonano dwa przejścia dla płazów i gadów. W miejscowości Lubocz, na odcinku od głównego skrzyżowania do szkoły ułożony został chodnik, a miejsce wyjścia ze szkoły dodatkowo zabezpieczono barierkami z łańcuchami. Zamontowano nowe oznaczenia pionowe i poziome. Całość prac wykonało Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Piotrkowa Trybunalskiego. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 936 tys. zł, z czego gmina pozyskała 454 tys. zł dotacji celowej z budżetu państwa w ramach programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019” oraz kwotę 237 tys. zł ze środków budżetu Województwa Łódzkiego, pochodzące z tytułu wyłączania z produkcji gruntów rolnych w 2016 roku. Łączne dofinansowanie wyniosło 691 tys. zł, czyli 74% całkowitych kosztów. Na ten cel mieszkańcy Brzega przeznaczyli również fundusz sołecki zaplanowany na rok 2016. Pozostałą część pokrył samorząd gminy Rzeczyca.
– Dziś oddaję Państwu drogę, która stanowi ostatni odcinek tzw. obwodnicy południowej. Przez cztery lata zbudowaliśmy 6,5 km drogi o asfaltowej nawierzchni z doskonałej jakości podbudową, która poprzez swoją dobrą jakość zapewni mieszkańcom aż pięciu miejscowości wieloletnie korzystanie z niej bez dziur i wyboi – zapewniał wójt Marek Kaźmierczyk.
Obwodnica południowa Gminy Rzeczyca, jest to droga biegnąca z Łęga, przez Brzeziny, Grotowice, Brzeg do Luboczy. Całkowita długość wybudowanego odcinka to dokładnie 6446 m. Ta najbiedniejsza gmina naszego powiatu (według rankingu czasopisma „Wspólnota”), nie byłaby wstanie poradzić sobie z tak dużym wyzwaniem bez wsparcia ze środków zewnętrznych. Budowana przez cztery lata kosztowała łącznie 3 400 000 zł z czego gmina pozyskała z Urzędu Wojewódzkiego tzw. „schetynówki” 1 150 000 zł oraz od marszałka województwa 1.080.000 zł – łącznie 66% całkowitych kosztów budowy drogi.