Jak wytłumaczyć przeciętnemu mieszkańcowi, jaka jest rola sekretarza w magistracie?
Agnieszka Kępa: Moje główne zadania w Urzędzie Miasta to zapewnienie sprawnego jego funkcjonowania, co obejmuje szeroko pojęte kwestie informatyczne oraz nadzorowanie spraw kadrowych, organizacyjnych i tych związanych z bezpieczeństwem. To wymaga ciągłej koordynacji działań i inwestowania w nowoczesne technologie, aby usprawnić pracę urzędu oraz usługi oferowane mieszkańcom. Niedawno w Urzędzie Miasta uruchomiono punkt paszportowy. Tomaszowianie nie muszą już w tej sprawie dojeżdżać do innych miast. Uruchomienie punktu paszportowego w Tomaszowie Mazowieckim to duże ułatwienie dla wszystkich mieszkańców powiatu tomaszowskiego. Wspólnie z panem Prezydentem Marcinem Witko, współpracowaliśmy z Łódzkim Urzędem Wojewódzkim, aby zapewnić niezbędne wyposażenie i sprzęt. Punkt jest czynny pięć dni w tygodniu i od początku swojego funkcjonowania obsłużył już ponad 8 000 klientów. To pokazuje, jak ważny jest to projekt dla mieszkańców miasta, a także całego powiatu.
W magistracie wybudowano też windę. Jakie inne zmiany wprowadzono w ostatnim czasie?
Agnieszka Kęp: Główny budynek został przebudowany. Na ten cel pozyskaliśmy kolejne środki zewnętrzne. Pamiętam, kiedy po raz pierwszy w 2014 roku prezydent miasta, Marcin Witko, zapoznawał się z zasobami lokalowymi naszego Urzędu, od razu dostrzegł, że mimo iż jest to zabytkowe miejsce pełne uroku, to jednak nie jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz seniorów. Jako sekretarz miasta, jestem dumna, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu, udało nam się szybko wprowadzić tak znaczące zmiany. Montaż windy w Urzędzie Miasta to kluczowa inwestycja, która ułatwia dostęp do każdego poziomu głównego budynku. Nasze działania były konsultowane z osobami starszymi i niepełnosprawnymi, by jak najlepiej zrozumieć i spełnić ich potrzeby. Przed nami jeszcze więcej projektów i wyzwań, które mają na celu zapewnienie naszym mieszkańcom jak najlepszej obsługi.
Czy tomaszowianie będą mogli więcej spraw załatwiać online?
Agnieszka Kępa: Tak, pracujemy nad nową platformą e-usług, chociaż w naszych działaniach IT pamiętamy też o osobach, które niekoniecznie wolą sprawy urzędowe załatwiać przez Internet. Niemniej, cieszę się, że powstaje już miejska aplikacja na telefon, uruchomiliśmy nowoczesną stronę z ofertą turystyczną pod adresem www.kochamtomaszow.pl, a także pracujemy nad stworzeniem dla mieszkańców możliwości zgłaszania uwag, na przykład awarii i dziur w drogach, za pośrednictwem intuicyjnego formularza online. Pozwoli nam to sprawniej i efektywniej reagować na potrzeby mieszkańców. Dużą zmianą będzie również wprowadzenie E-Karty Tomaszowianina. Dzięki temu do bezpłatnego podróżowania komunikacją miejską wystarczy jedynie telefon z aktywną aplikacją miejską. Oczywiście dla zainteresowanych osób zachowamy tradycyjną postać Karty Tomaszowianina. Co ważne, wszystkie te innowacje finansujemy praktycznie w 100 procentach z środków zewnętrznych.