Kalendarz powiatu

Nadchodzących wydarzeń: 3
«Październik 2018 »
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Do wyborów samorządowych

2018-10-21 00:00:00

Reklama

Sonda

Czy idziesz 21października na wybory samorządowe 2018?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Newsletter

Jeżeli chcą Państwo otrzymywać najnowsze informacje prosto na swoją skrzynkę, prosimy podać swój adres e-mail.

Radni listy piszą, prezesi odpisują. Czyli o co chodzi z hybrydami.

17 kwietnia radny powiatowy Paweł Łuczak na swoim profilu fb umieścił film na którym widzimy nagrany tomaszowski autobus hybrydowy. Radny okazał zdziwienie, że wszystkie nowe autobusy, które obserwował, używały wyłącznie silników spalinowych diesel. Zdaniem Pawła Łuczaka autobusy hybrydowe i cały koszt inwestycji i kredytów miał na celu ograniczanie emisji spalin i tym samym miały przyczynić się do zmniejszenia smogu.

List radnego powiatowego:

MZK Tomaszów Mazowiecki Sp. Z o. o.
Warszawska 109/111
97-200 Tomaszów Maz
Prezes Zarządu
Rafał Bałazy

Kieruję zapytanie do Pana Prezesa i proszę o wyjaśnienie sytuacji z wiązanej z ruchem autobusów na terenie działania tomaszowskiej firmy MZK.
W dniu 16.04.2018 obserwowałem autobusy różnych linii w centrum miasta i na obrzeżach miasta np. pętla zawadzka czy trasa do Karolinowa.
Zauważyłem, że wszystkie nowe autobusy używały wyłącznie silników spalinowych diesel. A są to autobusy hybrydowe i cały koszt inwestycji i kredytów miał na celu ograniczanie zatruwania naszego miasta.
Dlatego proszę o wyjaśnienie tej sytuacji.
Proszę też o przedstawienie kosztów zakupu paliwa przez tomaszowskie MZK.
Miesiąc marzec 2018. Oraz miesiąc marzec 2017.
Mam nadzieję że zestawienie kosztów z tych dwóch miesięcy ułatwi nam wyjaśnienie nieporozumień i pozwoli na szybkie wyliczenie jak pozyskiwane oszczędności wpłyną na szybkie spłacanie gigantycznego zadłużenia naszego miasta powstałego przez zakup nowych hybrydowych autobusów.

Odpowiedź proszę kierować również drogą mailową.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu
Paweł Łuczak

Do zarzutów radnego ustosunkował się prezes spółki Rafał Bałazy, odpisując, że nie wszystkie autobusy używają silników spalinowych. Odjazd z przystanków odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego, z pewnymi wyjątkami. Stopień emisji spalin jest znacząco niższy w stosunku do użytkowania starego taboru. Z treści listu dowiadujemy się na jakim poziomie spółka poniosła koszty zakupu paliwa za miesiąc marzec analogicznie do miesiąca marca zeszłego roku, przy wzroście liczby wozokilometrów, cen paliw czy też komforcie pasażerów. Jakie oszczędności udało się spółce poczynić w związku ograniczeniem zakupu części zapasowych oraz z samej pracy.

Odpowiedź prezesa zarządu spółki MZK Tomaszów Mazowiecki.

Szanowny Panie Radny,

W nawiązaniu do Pańskiej prośby dotyczącej „wyjaśnienia sytuacji związanej z ruchem autobusów na terenie działania tomaszowskiej firmy MZK” informuję:
Nie jest prawdą, że wszystkie nowe autobusy „używają wyłącznie silników spalinowych diesel”. Odjazd aut z przystanków odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego. W pewnych przypadkach – z uwagi na panujące warunki jazdy, mające wpływ na produkcję energii elektrycznej (odległość pomiędzy przystankami, ukształtowanie terenu, zaplanowany rozkład jazdy, praca ogrzewania/klimatyzacji, technika jazdy kierowcy etc.) – odjazd może odbywać się przy pracującym silniku spalinowym. Nadmieniam, że z czysto technicznego punktu widzenia nie jest możliwa sytuacja, aby silnik elektryczny w hybrydzie o układzie szeregowym nie pracował podczas jazdy – przekazuje on zawsze napęd na osie. Jako osoba, która „uczestniczyła w budowie i konstytuowaniu napędów elektrycznych” fakt ten zapewne jest Panu Radnemu znany.

  1. W kwestii „zatruwania naszego miasta” informuję, że stopień emisji substancji szkodliwych przez nowe autobusy, nawet przy ciągłej pracy silnika spalinowego jest nieporównywalny do starego taboru. Hybrydowe Solarisy wyposażone są w silniki spełniające najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Prawie 90% dotychczas wykorzystywanych aut nie spełniało żadnej z norm Euro, bądź normy Euro 1 i Euro2. W przypadku zaledwie 5 aut były normy Euro 3 i 4. Zwracam uwagę, że faktyczna emisja substancji szkodliwych przez stare auta była z racji wysłużenia sprzętu jeszcze wyższa.

Poniższy wykres zawiera porównanie norm Euro 1 – Euro 6:

  1. Trudno zgodzić się ze stwierdzeniem Pana Radnego o „gigantycznym zadłużeniu naszego miasta powstałego przez zakup nowych hybrydowych autobusów”. Przypominam, że Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki i MZK uzyskały na ich zakup dofinansowanie w wysokości 85% wartości, co oznacza, że wydając około 5,5 mln zł pozyskaliśmy sprzęt o wartości circa 37,5 mln zł.
  2. Jeśli chodzi o dane dotyczące kosztów zakupu paliwa i płynów eksploatacyjnych za miesiące marzec 2017 i marzec 2018, to kształtują się one następująco: 153 647,70 zł w 2017 r. i 202 907,82 zł w 2018 r. Rozumiem, że oczywistym jest dla Pana Radnego, że z porównania powyższych danych nie można wyciągnąć jakichkolwiek wniosków dotyczących skali oszczędności w spalaniu nowych aut w stosunku do starego taboru – wprowadzony 15.01.2018 r. nowy rozkład jazdy (wzrost liczby wozokilometrów z 1,7 mln do ponad 2,2 mln wozokilometrów, wzrost ilości zatrzymań z 175 tys. do 300 tys., nowe trasy, napięte czasy przejazdów wymagające bardziej dynamicznej jazdy), zwiększenie komfortu podróży (ciągła praca urządzeń wentylacyjno-grzewczych w nowych autach, praca systemu ITS), wzrost cen paliwa w 2018 r., ciągła eksploatacja części starych pojazdów, konieczność opanowania przez kierowców MZK techniki jazdy nowym typem samochodów i szereg innych okoliczności czynią takie porównanie bezcelowym.

Uprzedzając kolejne pytanie informuję, że przeciętne spalanie autobusu hybrydowego Solaris, zapewniającego pasażerom pełny komfort podróży wynosiło w kwietniu br. 27 litrów i wykazuje tendencję zniżkową – przewidujemy, że docelowo osiągnie wartość poniżej 25 litrów. Przeciętne spalanie starych aut przy braku jakichkolwiek udogodnień dla pasażerów w kwietniu 2017 r. kształtowało się na poziomie 31 litrów.

  1. Kontynuując kwestię oszczędności –koszty utrzymania autobusów nie ograniczają się tylko do kosztu zakupu paliwa. Obejmują również koszt części (marzec 2017 – 46 919,39 zł, marzec 2018 – 14 880,96 – w całości na utrzymanie starych autobusów, części do aut hybrydowych – 0 zł (gwarancja)) czy koszty pracy (marzec 2017 –143 747,02 zł, marzec 2018 – 94 004,65 zł).

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia są dla Pana Radnego satysfakcjonujące.

Łączę wyrazy szacunku
Rafał Bałazy

 

« Powrót

Ogłaszaj się za darmo w FORMAT3A!Reklama w FORMAT3A działa 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę!Katalog firm FORMAT3A, to najpewniejsze i najtrwalsze źródło informacji o firmach działających w powiecie tomaszowskim. Bądź tu i Ty!FORMAT3A, to najskuteczniejsza platforma reklamowa powiatu tomaszowskiego. Sprawdź jak działamy!
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Facebook