Tomaszów przygotował dwa wnioski na zakup za środki unijne nowych autobusów MZK. Miejski wniosek to 24,8 mln zł. MZK – kolejne 9,2 mln zł. Łączna wartość obu projektów przekroczy 66 mln zł! Za te pieniądze miasto zamierza kupić m.in. 20 autobusów o napędzie hybrydowym, a kolejne pięć kupi MZK. Ogromny wysiłek finansowy, dalsze zadłużanie miasta, a wszystko po to, by ograniczyć zanieczyszczenie miejskiego powietrza.
Przypomnijmy, że Tomaszów kilka miesięcy temu w rankingu miast o najmniejszym i największym zanieczyszczeniu powietrza znalazł się na ósmym miejscu pierwszej dziesiątki miast o najgorszej jakości powietrza. Wg. wskaźników głównego inspektoratu ochrony środowiska nasze powietrze przekracza ustanowione normy o 980%! Mamy w Tomaszowie 6600 budynków mieszkalnych, z których prawie 70% ogrzewanych jest z indywidualnych źródeł energii. Co oprócz węgla i drewna trafia do pieców, wiedzą tylko ich użytkownicy.
Niestety, nie na wiele zdadzą nowiutkie autobusy, jeśli nikt nie będzie reagował na taki proceder. Póki co truciciele w biały dzień (to zdjęcie zrobione zostało dzisiaj, tuż przed godziną 15.00) i w nocy pozostają bezkarni.
***
Zanieczyszczenia powietrza są główną środowiskową przyczyna przedwczesnych zgonów w UE.
Nowe przepisy unijne zawierają zobowiązania krajów do ograniczenia emisji dwutlenku siarki (SO2) tlenków azotu (NOx), nie metanowych lotnych związków organicznych (NMVOC), amoniaku i drobnych cząstek stałych (o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra).
Proponowane ograniczenia emisji zanieczyszczeń zredukowałyby ich negatywny wpływ na zdrowie o około 50% do 2030 roku. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska, zanieczyszczenia pochodzą z różnych źródeł:
Cząstki stałe emitowane są głównie przez systemy grzewcze, przemysł i transport
Tlenki azotu (NOx) emitowane są głównie przez transport
Dwutlenek siarki (SO2) emitowany jest głównie w związku z produkcją energii i transportem (z wyłączeniem transportu drogowego)
Prawie wszystkie emisje amoniaku (NH3) pochodzą z rolnictwa
Emisje tlenku węgla pochodzą z ogrzewania i transportu
Większość emisji metanu (CH4) pochodzi z rolnictwa, sektora energetyki oraz odpadów