Jeszcze trzy tygodnie temu nikt z mieszkańców wsi Wiaderna nie miał wiedzy jaki los im będzie chciała zgotować GDDKIA, czyli inwestor drogi tranzytowej Łódź-Kozenin. Drogi ekspresowej z 4 pasami, która śmiało biegnie przez Niebieskie Źródła, Groty w Nagórzycach i dalej przez całą wieś Wiaderno, dosłownie wzdłuż całej wsi.
Mieszkańcy Wiaderna, z okolicznymi wsiami i mieszkańcami miasta Tomaszowa Mazowieckiego szykują pozwy do sądu administracyjnego, petycje oraz setki o ile nie tysiące wniosków w którym sprzeciwiają się korytarzowi południowemu. Korytarzowi, którego przebieg nie był konsultowany z mieszkańcami. Pierwsza wiadomość o planowanym korytarzy południowym pojawiła się na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 30 września 2024 roku.
Jaki przebieg będzie mieć droga S12 od węzła Łódź Południe do Kozenina, czyli obwodnica Tomaszowa Mazowieckiego?
Nowy odcinek drogi ekspresowej S12 połączy węzeł Łódź Południe, czyli skrzyżowanie A1 i S8, z węzłem Kozenin, tj. skrzyżowaniem S12 i S74. Droga będzie przebiegać przez powiaty: łódzki wschodni, tomaszowski, piotrkowski oraz opoczyński. W naszym powiecie ma przebiegać min. przez Będków, Chorzęciny, Tomaszów Mazowiecki, Niebieskie Źródła oraz ma przeciąć w poprzek po całej długości wieś Wiaderno. I choć niektórzy mówią na nią obwodnicą, taka nie jest, jest to droga tranzytowa z węzłami przy kopalni Białą Góra oraz kopalni Grudzeń Las, oraz w Kozeninie i przy S8.
Największe miasto na drodze tej inwestycji Tomaszów Mazowiecki nie będzie miało dostępu do tej drogi, nie będzie wjazdu ani zjazdu na tę drogę dla mieszkańców miasta. Prezydent miasta Marcin Witko lobbuje za północnym korytarzem, który biegnie przez Wistom, co pozwoli odblokować tereny przemysłowe miasta.
Co oznacz budowa i powstanie drogi tranzytowe dla mieszkańców?
- Przez 3 lata budowy rozjechanie ciężkim sprzętem dróg, pół, łąk, lasów.
- Ogromny hałas i kurz.
- Przez całe Wiaderno droga ma być pociągnięta estakada co oznacza, że nie będą ustawione ekrany wygłuszające i chroniące przed kurzem.
- Głowna odległość drogi 4 pasowej od zabudowań to od 40 do 150 metrów
- Zmniejszenie wartości nieruchomości.
- Bliskość drogi S12 może prowadzić do spadku wartości domów i gruntów w okolicy, co negatywnie wpłynie na majątek mieszkańców i tym samym zwiększy ich zubożenie.
- Zanieczyszczenie środowiska.
- Duży ruch generuje hałas.
- Emisja spalin co negatywnie wpłynie na jakość powietrza, jakoś gleby i zdrowie mieszkańców.
- Korytarz południowy przechodzi 150 metrów od szkoły w Wiadernie.
- Droga ma przechodzić przez tereny rekreacyjne i rolnicze.
Dla mieszkańców wsi oznacza to bankructwo, dla rolników pozbawienie możliwości uprawy, większość z nich po odebraniu pół nie będzie mogła ubezpieczać się dalej w KRUS ale w ZUS co wiąże się dla nich z dodatkowymi i to nie małymi kosztami.
Jak zauważa jeden z mieszkańców planowany korytarz południowy „oś planowanej drogi przecina się z uskokami tektonicznymi. Droga ma powstać w miejscu nienadającym się do zabudowy, na niestabilnym gruncie! Zrobią się zapadliska jak na obwodnicy Bolesławia w pow.olkuskim czy w Mikołajowie woj.śląskie”, inny wskazuje ” Wody które wypływają w Niebieskich Źródłach pochodzą terenu „niecki tomaszowskiej” leje krasowe i ponory są i na Wąwale i w Wiadernie i dwa w Nagórzycach, planowana droga przecina ścieżkę rowerową użytkowaną i cenioną rekreacyjnie (trasa rowerowa od Inowłodza do Smardzewic)”
Co kieruje GDDKiA? że tak bardzo nie chcą korytarza północnego? Przecież wariant północy stanowi prawdziwą obwodnice dla miasta Tomaszowa Mazowieckiego, łącząc drogę krajową S8 z drogą krajową nr 48 oraz drogę wojewódzką nr 713 od Opoczna. Korytarz otworzy możliwości biznesowe na terenach strefy ekonomicznej. Zwiększy wartość działek i nieruchomości w strefie. Powstaną nowe zakłady produkcyjne i miejsca pracy.
Zatem dlaczego nie północny?
Oficjalnie argumentuje się, że ze względu na Naturę 2000 i znajdujące się tam osadniki, jednak prawdziwym powodem są niższe koszty budowy drogi. GDDKiA chce zrobić drogę jak najtaniej, z jak najmniejszą długością kilometrów co wiąże się oczywiście z kosztami z minimalną liczbą węzłów i zjazdów.
Link do wniosków i instruktarz jak wypełnić, gdzie udać się pomoc oraz istnieje możliwość pobrania gotowego wniosku
Link do konsultacji społecznych w Smardzewicach z GDDKiA, władzami gminy oraz projektantami
https://www.facebook.com/100076699540593/videos/1221777402419857
Red. Agnieszka Marczewska-Adamiec