Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami – John F. Kennedy Prezydent Stanów Zjednoczonych 1992rok.
15. marca – na pamiątkę wystąpienia prezydenta Johna F. Kennedy’ego. Światowy Dzień Praw Konsumenta został ogłoszony w 1983 r. przez międzynarodową organizację związków konsumenckich – znaną pod nazwą Consumers International – skupiającą 240 organizacji i instytucji konsumenckich (w tym Federację Konsumentów) ze 120 krajów świata.
Organizacje konsumenckie na całym świecie szczególnie w tym dniu wspólnym głosem przypominają, że jesteśmy, jako konsumenci, ważni i nasz głos musi być słyszany, a nasze prawa przestrzegane. Bez konsumenta, mającego zaufanie do funkcjonowania rynku, uczciwości i rzetelności przedsiębiorcy, konsumenta zadowolonego z towarów i usług, za które płaci, nie ma rozwoju gospodarki. Jeśli konsumenci czują się niepewnie, wolą unikać sytuacji, których się obawiają, bo mieli złe doświadczenia, np. ze sprzedawcami czy usługodawcami, byli niezadowoleni z jakości towarów, będą mniej skłonni do częstego i intensywnego uczestniczenia w obrocie rynkowym. Ucierpią na tym uczciwe, innowacyjne przedsiębiorstwa przyczyniające się do wzrostu gospodarczego.
Po 17 latach pracy jako rzecznik konsumentów uważam, że tylko świadomy konsument może uniknąć manipulacji i zagrożeń jakie czyhają na niego na etapie wybierania oferty, zawierania umowy czy korzystania z usług. Świadomy konsument to taki, który zna swoje potrzeby, swoje prawa, obowiązki i podejmuje odpowiedzialne decyzje. Dlatego tak ważna jest edukacja i samorozwój – Agnieszka Drzewowska Kovać.
W tym roku UOKiK i rzecznicy będą szczególnie ostrzegać przed fałszywymi inwestycjami,które uwiarygadniane są wizerunkami znanych osób bez ich wiedzy. „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Każdy z nas może paść ofiarą cyberoszustów. Każdy z nas może być kuszony reklamami zyskownych inwestycji bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Znane i lubiane twarze, bezprawnie wykorzystywane, uwiarygadniają fałszywy przekaz i działają jak magnes.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tomaszowie Mazowieckim Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim
- św. Antoniego 41
97 – 200 Tomaszów Maz.
tel./fax: 0 44 724-21-27
Miejsce udzielania porad i informacji:
- Farbiarska 20/24 bud. C pok. 10,
97-200 Tomaszów Mazowiecki,
tel. 44 725-30-90
fax.: (44) 725 30 90
e-mail: rzecznik@powiat-tomaszowski.pl
Godziny przyjęć konsumentów:
Poniedziałek 10.00 – 14.00
Wtorek 10.00 – 17.00
Środa 10.00 – 14.00
Czwartek 10.00 – 14.00
Piątek 10.00 – 14.00
Bezpłatna Infolinia Konsumencka
od poniedziałku do piątku
w godz. 8.00-18.00
tel. 801-440-220